Søg

En måleteknikker med fart på

en-maaleteknikker-med-fart-paa.jpg
Henrik Pedersen har arbejdet som måletekniker i Vejdirektoratet i 6 år.  Han har en asfaltør-uddannelse og har tidligere arbejdet hos en kommune.
Henriks primære opgave er at foretage hovedeftersyn for kommunerne og ”indmåle” veje i vejman.dk. Derudover overfører han data om belægninger fra VEJMAN til vejman.dk, vurderer belægninger i forbindelse med kommunale asfaltudbud og foretager friktionsmålinger på nye belægninger.
 
Han kører for det meste ud fra hjemmet og det bliver til en del km på de danske veje hen over året, med tryk på forår- og sommermånederne. Når vi kommer til januar måned er flexkontoen fyldt godt op. ”Så holder jeg lidt fri og går og arbejder lidt på huset”, fortæller Henrik.
 
Hovedeftersyn og ”indmåling” af kommuneveje
Når Henrik er ude at køre, har han den bærbare med i bilen. På den måde har han direkte adgang til oplysninger om vejen via vejman.dk og kan taste data fra hovedeftersynet direkte ind i systemet.
 
Ved hjælp af tværprofilmålinger af veje og fortov beregner systemet arealet og uploader data til vejman.dk/belægningsoptimering. Det kan også være, at der helt mangler oplysninger om en vej. I disse tilfælde kan Henrik ”tegne” vejen ind i systemet.
 
En opgave han arbejder på for øjeblikket er for Ballerup Kommune. Kommunen vil gerne have ”indmålt” de kommunale P-pladser i vejman.dk. Henrik får derfor en liste med beskrivelser af placering af P-pladserne og kører derefter ud for at indmåle dem. Han uploader data til vejman.dk’s referencesystem, det administrative system, tværprofil samt belægningsregistret.
 
”Når man kun har en beskrivelse af vejen, kan den godt være svær at finde. Før vi tog vejman.dk i brug var man som måler ikke altid 100 % sikker på, om man var på den rigtige vejstrækning”, fortæller Henrik.
 
Overflytning af data
I dag mangler kun to kommuner at overflytte deres vejdata til vejman.dk, og Henrik hjælper med at overføre belægningsdata. Med udgangspunkt i en liste over de belægningstyper, der er opført i vejman.dk, overfører Henrik data, så de matcher de betegnelser, der bruges i vejman.dk.
 
”Der kan f.eks. stå Flexfalt eller Pangrib. Det er specialbetegnelser, som asfaltfirmaerne bruger på netop deres produkt. Det døber jeg så om til en asfalttype, der passer efter vejreglerne” forklarer Henrik.
Kommunale asfaltudbud
”Jeg er også i marken, når en kommune skal have lavet et asfaltudbud eller en partnering aftale. Så er det mig, der foreslår typen og mængden af asfalt og beskriver, hvad der skal ske på den enkelte vej. Jeg vurderer, om der skal laves udskiftninger i bærelaget, hvor meget der skal fræses, om vejen skal rettes op, og om vejstriberne skal opmåles. Til sidst er det også mig der kører tilsyn på arbejdet, hvis kommunen ønsker, at vi skal stå for den del”, fortæller Henrik.
 
Friktionsmålinger
Friktionsmåling er vigtig, fordi den har betydning for trafiksikkerheden. Glatte belægninger øger standselængden og målingen er derfor et kontrolkrav ved belægningsfornyelse. Vejdirektoratet foretager friktionsmålinger på nye anlæg og -slidlag. Her er det Henrik der i målebilen ROAR måler om friktionen lever op til vejreglerne.
 
Gensyn med kommuner og vejstrækninger
Gennem årene er det blevet til mange opgaver for kommunerne og Henrik har mange gengangere blandt kommunerne. Han har eksempelvis samarbejdet med Gentofte kommune gennem de sidste 5 år og har derfor et stort kendskab til kommunens veje. ”Det er en fordel, at jeg kender vejene godt, når jeg skal lave hovedeftersyn. Og det er jo rart, at man kender hinanden godt, så går samarbejdet lettere”, smiler Henrik.
Oprettet
06-06-2016.
Senest opdateret
06-06-2016.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index