Søg

Ny udstilling sætter fokus på tunnel, jernbane og brobyggeri

Frem til 2030 vil Sydsjællands og Lolland-Falsters infrastruktur få et stort løft. Femern A/S, Banedanmark og Vejdirektoratet har lavet udstillingen ”Vi skaber bedre forbindelser”, der fortæller om tre store infrastrukturprojekter, der vil præge regionen.
05. december 2016
Udstillingen præsenterer de enkelte projekter med de nye muligheder, som kortere rejsetider mellem landsdelene og øget vækst fører med sig. 

I december står udstillingen til Rådhusarkaden i Køge, hvor den vil være at se i hele julemåneden. Derefter flytter den videre i regionen, hvor den vil stå på biblioteker, rådhuse og lignende offentlige bygninger en måned ad gangen.

Udstillingen opdateres løbende efterhånden som anlægsarbejdet skrider frem.

Milliardprojekter 
​Tilsammen vil byggeriet af Femern-forbindelsen, Ringsted-Femern Banen og en ny Storstrømsbro udgøre en investering i regionens infrastruktur på cirka 67 mia. kroner.​

”Femern-forbindelsen, Ringsted-Femern Banen og den nye Storstrømsbro er tre milliardprojekter, som vil præge regionen i de kommende år. Det er samtidig tre vidt forskellige projekter, som tilsammen udgør en helhed og vil - når de står færdige - binde hele regionen tættere sammen med Tyskland og København”, siger Jens Villemoes, der er pressechef i Femern A/S. 

Udstillingen præsenterer de enkelte projekter med de nye muligheder, som kortere rejsetider mellem landsdelene og øget vækst fører med sig.  

”Der er tale om den største investering i Sydsjælland og Lolland-Falsters infrastruktur nogensinde, som vil få stor betydning for pendlere, erhvervslivet og turismen i regionen. Det vil vi gerne fortælle om,” siger Jens Villemoes.

Klik på kortet for visning i stor version.

Om Femern-tunnelen
Femern-forbindelsen er en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil blive opført mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden i Tyskland. Tunnelen rummer fire motorvejsspor og to jernbanespor.  Femern-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel for biler og tog. 

Om Ringsted-Femern Banen
Banedanmark opgraderer og udbygger den 115 km lange jernbane med nyt dobbeltspor og flere overhalingsspor. Strækningen elektrificeres, og muligheden for 200 km/t forkorter rejsetiden væsentligt i fremtiden. Mere end 100 broer på strækningen skal ombygges og gøres højere og bredere for at få plads til nyt kørestrømsanlæg. Arbejdet finansieres af Femern-forbindelsen.

Om den nye Storstrømsbro
Vejdirektoratet står for byggeriet af en ny Storstrømsbro, der som et vigtigt led i Ringsted-Femern banen forbinder Sjælland og Falster via Masnedø. Storstrømsbroen får en elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får den gang- og cykelsti. 

Storstrømsbroen bliver med en længde på 4 km Danmarks 3. største bro med stor betydning for regionen og jernbanekorridoren mellem København og Tyskland.
Oprettet
05-12-2016.
Senest opdateret
05-12-2016.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index