Søg

Mød manden, der skal bygge broen

Niels Gottlieb er projektchef i Vejdirektoratet og er manden, der skal stå i spidsen for byggeriet af den nye Storstrømsbro frem til 2022. Og derefter skal han bruge yderligere to-tre år på at rive den gamle bro fra 1937 ned.
29. september 2016
Læs mere om projektchefens største udfordringer på projektet, hvad han laver lige nu, og hvad han ser frem til på byggeriet af, hvad der bliver Danmarks 3. største bro.​


Niels Gottlieb står i spidsen for holdet bag den nye
Storstrømsbro.

Du er projektchef for den nye Storstrømsbro - hvad er din baggrund?
Jeg har været i Vejdirektoratet i 20 år, hvor jeg har været projektleder for nogle af de store motorvejsprojekter på Sjælland. Nu handler det om Storstrømsbroen, som jeg har arbejdet med siden 2013. Det er et spændende projekt og en vigtig brik for infrastrukturen ikke blot i regionen, men også på jernbaneforbindelsen mellem Danmark og resten af Europa. Vores hold skal løse opgaven bedst muligt af hensyn til de mange mennesker og pendlere, som vil blive berørt af projektet - både mens vi bygger og efter broen er åbnet. Jeg er sikker på, at vi får en utrolig flot og ikke mindst funktionel bro til glæde for alle.

Hvad er de største udfordringer på Storstrømsbroen?
Der er mange puslespilsbrikker, der skal samles, før vi står med en færdig bro. Der er først og fremmest de rent tekniske udfordringer, når man skal anlægge Danmarks 3. største bro. Det skal vi gøre med så få gener som muligt for de mange naboer på Masnedø og Orehoved. Samtidig skal vi koordinere samarbejdet med utroligt mange forskellige aktører fx Banedanmark, kommuner og myndigheder. Senere kommer opgaven med at udvikle og styre samarbejdet med de entreprenører, der skal bygge broen. Det stiller store krav til planlægning og kommunikation igennem hele forløbet. Og som med alle anlægsprojekter - store som små - betyder økonomien meget. Mit ansvar er derfor også, at vi kan få bygget den rigtige bro indenfor budgettet.

Hvad er din tilgang til en opgave af denne størrelsesorden?
Broen har helt sikkert en stor betydning, og derfor er der også en vis fokus på projektet fra lokal, regional og landspolitisk side. Vi er heldigvis begunstiget af et team af rigtig dygtige folk. Min rolle er primært at få holdet til at arbejde godt sammen. Desuden er det utrolig vigtigt at være lydhør overfor omgivelserne. Tilsammen vil det give os det bedst mulige grundlag at træffe de rigtige beslutninger på.

Hvad arbejder du med lige nu?
Lige nu er vi i fuld gang med at udbyde anlægsarbejderne. Der er fem prækvalificerede entreprenørkonsortier med både danske og udenlandske deltagere interesseret i opgaven. I dette efterår og til næste forår har vi en meget intensiv dialog med disse konsortier. Målet er, at vi får valgt den helt rigtige entreprenør til at bygge broen. Det er selvfølgelig meget vigtigt, og derfor bruger jeg i øjeblikket rigtig meget af min tid på netop den side af projektet.

Hvad ser du mest frem til på dette projekt?
Det bliver rigtig spændende at komme i gang med dialogen med de prækvalificerede konsortier. Her får vi de første indikationer på, hvordan de, der skal bygge broen, ser på vores projekt. På den lidt længere bane, ser jeg frem til at kunne gå i gang med selve byggeriet, som vi forventer kan gå i gang i 2018. Og naturligvis, at vi kommer i mål i 2022 med en flot og fremtidssikret bro, som lever op til de forventninger, både vi selv og omgivelserne har.


​​​​
Oprettet
29-09-2016.
Senest opdateret
03-10-2016.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Havnegade 27
1058 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index