Søg

Storstrømsbroen


​Vejdirektoratet skal bygge en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø. Broen bliver ca. 4 km lang og er Danmarks tredje største bro. 

Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får den gang- og cykelsti. 

Storstrømsbroen har stor regional betydning og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland. 

Broen koster ca. 4,2 mia. kr. Den endelige tidsplan for projektet afventer, at en tidsplan for Femern Bælt-forbindelsen bliver besluttet.

VVM-høring
Vejdirektoratet har udgivet en VVM-rapport, der beskriver hele grundlaget for byggeriet af den kommende bro. Rapporten har været i høring, og Vejdirektoratet har offentliggjort høringsnotatet.
 
 


Storstrømsbroen bliver en skråstagsløsning, hvor gennemsejlingen bæres af en pylon.
​​
 

 Nyheder

 
 

 Nyhedsbrev

 

Modtag nyheder om Storstrømsbroen


 

 Broens VVM-rapport

 
VVM-rapport
Vejdirektoratet har udgivet en VVM-rapport, der beskriver hele grundlaget for byggeriet af den kommende bro.
 

 En ny bro

 
Om projektet
Vi bygger en dobbeltsporet jernbane- og vejbro med cykel- og gangsti over Storstrømmen.

Længde: Ca. 4 km
Gennemsejlingshøjde: 26 meter
Bredde: Ca. 24 m
Pris: Ca. 4,2 mia. kr.
EU-støtte: 112 mio. kr.
 

 Broens historie

 
Broens historie
Storstrømsbroen blev bygget 1933-37 og var i tre årtier Europas længste bro over hav. Læs mere om broens historie og se kortfilm om broen fra 1950 af Carl Th. Dreyer.
Oprettet
30-05-2013.
Senest opdateret
25-08-2016.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index