Søg

Broens historie

Opgaven med at bygge Storstrømsbroen blev givet den 13. maj 1933 til det engelske firma Dorman Long and Co. Ltd som en del af en handelsaftale med England. Broen blev afleveret og åbnet for trafik fire år senere den 26. september 1937.
 
Det danske firma Christiani & Nielsen var underentreprenør og udførte underbygningen og betonkasserne i overbygningen. 
 
 Foto fra Carl Th.. Dreyers film "Storstrømsbroen" fra 1950.
 
Storstrømsbroen blev åbnet kun to år efter Lillebæltsbroen (14. maj 1935) og disse to broprojekter havde stor betydning for dansk selvforståelse og tro på fremtiden efter kriseårene i 1930’erne.
 
Europas længste 
Storstrømsbroen er en stor bro. Med sine 3199 meter hvilende på to vederlag og 49 piller hørte Storstrømsbroen til blandt verdens længste broer og var i over 30 år Europas længste bro over hav.
 
Med nedrivningen af den gamle bro sættes et punktum for den stolte historie. Men broens endeligt flugter fint med dens oprindelige storhed, da det bliver en af verdens største bronedrivninger i løbet af de ca. to år den forventes at vare.
 
Dreyer-film 
Den verdensberømte danske filminstruktør Carl Th. Dreyer lavede i 1950 kortfilmen ”Storstrømsbroen”, som dels blev vist i biograferne som forfilm og dels blev distribueret til skoler og foreninger via Statens Filmcentral.
 
Filmen giver et godt indblik i broens kulturelle gennemslagskraft i 1930erne og viser mange fine detaljer på den eksisterende Storstrømsbro.
 
Filmen (6:54 min.) kan ses Carl T.H. Dreyer-hjemmesiden: "Storstrømsbroen"
 

 Lydbid

 
Oprettet
09-10-2013.
Senest opdateret
14-11-2013.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Havnegade 27
1058 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index