Søg

Renovering af Gl. Lillebæltsbroen

Vejdirektoratet afslutter i 2019 et større renoveringsprojekt af Gl. Lillebæltsbroen.

Arbejdet i 2019 består hovedsageligt af:

- Udskiftning af kantbjælken ind mod banelegemet

- Udskifte betonen og belægning på halvdelen af brodækket, 

Næste etape starter 29. januar 2019 og slutter forventeligt 1. oktober 2019.​​​​​​​
I den periode vil Gl. Lillebæltsbro være spærret for vejtrafik.

Fællesstien for gående og cyklister bliver som udgangspunkt ikke berørt.​​​​​​​ 
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
 

 Aktuelle arbejder - fra uge 16

 
Renoveringsarbejdet er i fuld gang. På brodækket er den gamle belægning ved at blive fjernet. Der, hvor vi er nede ved selve betonkonstruktionen, er vi i gang med at fjerne nedbrudt og porøs beton. Ovenpå den eksisterende beton udlægges nyt armeringsnet, og der støbes et nyt lag beton. Dette arbejde pågår også.
 
De eksisterende fugekonstruktioner skal udskiftes, og arbejdet med at fjerne dem er også påbegyndt. Dette sker i første omgang ved, at de friskæres i betonen.

Den eksisterende kantbjælke er blevet fjernet på halvdelen af stålbroen, og arbejdet med montering af den nye kantbjælke på begyndes i denne periode.

Samtidig vil der foregå forskallings- og armeringsarbejder i de sammenstøbninger, som der er imellem kantbjælkeelementer. Skærtorsdag og langfredag vil den eksisterende kantbjælke på buefaget mod Jylland blive fjernet.

Samtidig med dette arbejde går der også folk under broen og monterer forskalling op under kantbjælken, og nogle laver overfladereparationer. Disse folk ser man jo ikke, hvis man blot går en tur på gangstien, så hvis man til tider oplever at der ikke er aktivitet på brodækket, kan det være at folkene er under broen. 

I påsken vil der være reduceret bemanding på pladsen.

 

 Støjende aktiviteter

 
​I forbindelse med kantbjælkearbejdet og fjernelse af fuger forekommer der støj fra betonskæremaskinen, som skærer riller i betonen.

Skærtorsdag og langfredag vil der forekomme støj fra den hydrauliske betonhammer, som anvendes i mindre omfang til at frigøre kantbjælken.
Derudover vil der være mindre støj fra almindeligt håndholdte værktøj, arbejdsmaskiner, kraner og lastbiler.

De støjende aktiviteter sker i tidsrummet:

Mandag – fredag                kl. 07.00 – 20.00:        72 dB(A), LAeq,8h
Lørdage                              kl. 07.00 – 16.00:        72 dB(A), LAeq,8h
Søn- og helligdage             kl. 09.00 – 18.00         72 dB(A), LAeq,8h

 

 Nyheder

 
 

 Eskortering af langsomtkørende køretøjer

 
​Har du brug for eskortering af dine langsomkørende køretøjer over Lillebæltsbroen i den periode Gl. Lillebæltsbro er spærret?
 

 Nyhedsbrev

 

Modtag nyheder om renovering af Gl. Lillebæltsbroen


 

 Trafikinformation

 
Følg med i trafikafviklingen - både på Gl. Lillebæltsbro og Ny Lillebæltsbro - ved at downloade Vejdirektoratets trafikinformations-app på din smartphone og følge projektet.





Har du et spørgsmål til projektet, er du velkommen til at skrive til vores postkasse: glil@vd.dk
 

 Fakta om Gl. Lillebæltsbroen

 


Længde: 1.178 meter

Gennemsejlingsbredde​: 220 meter

Byggestart: 1930

Indviet: 1934

Brotype​: Gitterdragerbro

Renovering: 2016, 2017 og 2018

Oprettet
19-04-2016.
Senest opdateret
12-04-2019.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index