Søg

Trafikanterne sparer 28 timer om året med det tredje spor

Når Fynske Motorvej er udbygget med et tredje spor mellem nr. Aaby og Odense V., vil trafikanterne på strækningen spare 28 timer om året i myldretiden. Det viser en beregning af Vejdirektoratet.
09. november 2018
​Fynske Motorvej er belastet af tæt trafik. 

Det gælder også på Vestfyn. Målt ved Lillebæltsbroen er årsdøgnstrafikken cirka 75.000, og værst er det selvfølgelig i myldretiden om morgenen og eftermiddagen. 

Det oplever trafikanterne på daglig basis, når de kører henover Vestfyn ad E20 i begge retninger. Derfor ser mange frem til, at Vejdirektoratet næste år starter på anlægsarbejdet med det tredje spor mellem Nr. Aaby og Odense V. 

Når udbygningen er komplet inden udgangen af 2022, er der også pæne tidsbesparelser at hente i myldretiden. Faktisk 28 timer på årsbasis mellem Nr. Aaby og Odense V., hvis man kører frem og tilbage på de to mest spidsbelastede tidspunkter i myldretiden. 


Udviklingen i årsdøgnstrafikken på Fynske Motorvej, målt ved Lillebæltsbroen.



Otte minutter om dagen

Med 200 arbejdsdage om året sparer man dermed cirka otte minutter om dagen. Det viser en ny beregning, som Vejdirektoratet har foretaget. 

Afdelingsleder for Planlægning og Analyse, Andreas Egense, forklarer, hvordan tallet for besparelsen er udregnet.

”Når Fynske Motorvej er endelig udbygget mellem Nr. Aaby og Odense V, viser vores analyser, at der vil være kapacitet nok på den udbyggede strækning til at afvikle trafikken i myldretiden. Vi har derfor lavet et regnestykke, hvor vi med GPS-data fra bilerne først har udregnet, hvor lang tid det tager at gennemkøre strækningen i myldretiden i dag.  Derefter har vi udregnet, hvor lang tid det tager at gennemkøre strækningen, hvis der ikke er trængsel, hvilket altså svarer til situationen med det tredje spor. Når det sidste tal trækkes fra det første, har vi tidsbesparelsen,” siger Andreas Egense.

Tidsbesparelsen vil være den samme, uanset om man bevæger sig mod vest eller øst på motorvejen, da den trafikale belastning i myldretiden er lige stor i hver retning.


Husk at holde til højre!

Vejdirektoratets to projektledere for udbygningen af Fynske Motorvej, Robin Højen Madsen og Mike Boesen, ser frem til at give trafikanterne en tidsbesparelse, når det tredje spor åbner. 

”Tidsbesparelsen på otte minutter om dagen mellem Nr. Aaby og Odense V. i myldretiden er bestemt værd at tage med. Jo hurtigere, det går med at komme på arbejde, og jo hurtigere det går med at komme hjem til familien bagefter, jo bedre. Men en forudsætning for at opnå tidsbesparelsen er, at folk kører hensigtsmæssigt, f.eks. at man holder til højre i trafikken og sørger for at bruge alle tre spor. Det vil vi derfor appellere til, at trafikanterne gør,” siger Robin Højen Madsen og Mike Boesen. 

Projektlederne pointerer også, at der er andre fordele ved det ekstra spor end blot tidsbesparelsen.

”Dertil kommer, at trafikken bliver mindre ”sårbar”. Når man ved, at man med stor sandsynlighed vil nå frem indenfor den normale køretid, behøver man ikke ”for en sikkerheds skyld” at køre afsted f.eks. en halv time tidligere pga. risiko for at havne i en kø. Risikoen for uheld på turen bliver også reduceret ved mindre trængsel på vejen.”

Oprettet
09-11-2018.
Senest opdateret
09-11-2018.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index