Søg
Pressemeddelelse

Vejdirektoratet tester smallere vognbaner

Kan den nye teknologi i bilerne være med til at sikre bedre udnyttelse af vores veje? Vejdirektoratet tester nu, hvor smalle vognbaner bilerne i fremtiden kan nøjes med. 
12. december 2018
I fremtiden kan bilerne formentlig køre på markant smallere vognbaner end i dag, uden at det går ud over trafiksikkerheden. Det vil gøre, at vi kan udnytte pladsen på vejene bedre og hjælpe fremkommeligheden. Vi mangler dog viden om, hvor smalle vognbanerne egentlig kan være. Derfor iværksætter Vejdirektoratet et nyt forsøg på området.

”Biler med såkaldt Lane Keeping Assistance kan holde vognbanen mere præcist, end hvis et menneske styrer bilen. Det kan give os nye muligheder for at udnytte de eksisterende veje bedre i en tid med stærkt stigende trafik,” siger Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet. 

”Blandt andet vil det give os muligheden for at etablere et ekstra smalt spor på vejene til biler med netop denne form for LKA-teknologi.”

LKA_tweet_506x253.jpg

Det nye forsøg skal teste, hvor smalle spor de moderne biler egentlig kan køre på. 

Tidligere forsøg har vist, at bilerne kan håndtere de typiske bredder på vognbanerne på motorvejene, som er 3,5 meter, mens de får problemer, hvis bredden reduceres til 2,5 meter. Den nye test skal vise Vejdirektoratet, hvor smertegrænsen for LKA-teknologien går. 

Helt konkret skal testen gennemføres med 3-4 biler med LKA, som skal køre på fem midlertidige strækninger med varierende vognbane-bredder. Resultaterne fra testen skal bruges til Vejdirektoratets arbejde med at finde nye løsninger på den stigende trængsel på vejene.

”Smallere vognbaner er billigere at anlægge, og på nogle motorvejsstrækninger kan vi måske skabe en ekstra vognbane ved at gøre de eksisterende vognbaner smallere. Resultaterne fra testen skal give os ny viden til planlægning af fremtidens infrastruktur,” forklarer Andreas Egense.


Fakta:
• Vejdirektoratet vil teste 3-4 biler med LKA på fem særligt etablerede baner på Karup Flyveplads. Banerne er 200 m lange med forskellige bredder fra 2,5 til 3,0 m.
• Cirka ni procent af alle solgte nye biler i Danmark i 2017 var udstyret med LKA. Forventningen er, at andelen vil stige i de kommende år.
• Trafikken på motorvejene er steget med over 31% siden 2010.

Yderligere information:
Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet, 2575 4570, aneg@vd.dk, Twitter: @andreas_Egense​

Kristine Racina, pressekonsulent i Vejdirektoratet, 22 51 36 12, kraa@vd.dk, Twitter: @kristinepaavej

Oprettet
12-12-2018.
Senest opdateret
12-12-2018.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index