Søg
Pressemeddelelse

Våde motorveje kan drille de selvkørende biler

Våde motorvejsstriber kan være vanskelige at læse og navigere efter. Det viser Vejdirektoratets test af motorvejene med delvist selvkørende biler.
02. november 2017
​De selvkørende biler er på vej. Og for at deres introduktion på vejnettet skal blive en succes, skal vejene være indrettet, så de selvkørende biler kan navigere på dem. Derfor gennemfører Vejdirektoratet løbende undersøgelser og analyser af, hvordan de danske statsveje bedst muligt kan blive klar til den første generation af selvkørende biler.

For nylig har Vejdirektoratet i samarbejde med bl.a. Danske Bilimportører testet, om de automatiserede teknologier i bilerne også fungerer på motorvejene om natten og i regnvejr.

”Vores test viser, at der er en stor forskel på bilernes evne til at læse striberne i vådt føre. Men den viser også, at der allerede i dag findes teknologier, der kunne læse 100 % af striberne, selv om vejene var våde,” siger afdelingsleder Andreas Egense, der er Vejdirektoratets ekspert i selvkørende biler.

”Fra Vejdirektoratets side vil vi bruge resultaterne af testen til at gå i dialog med bilproducenterne om mulighederne for at forbedre samspillet mellem teknologien og vejene,” fortæller Andreas Egense.


                  Så mange procent af vejstriberne kan bilerne aflæse

selvkorende_biler_test (2).jpg



”I 2016 testede vi bilerne i dagslys og tørt føre, og her kunne vi se, at bilerne kunne læse 98 % af motorvejsstriberne. Men efter test i år kan vi se, at de endnu ikke kører ligeså godt, når det er vådt eller regner. Til gengæld var de nyere biler i det nye forsøg i 2017 blevet bedre til at læse striberne i tørt vejr. Her kunne tre ud af fire biler læse striberne på 100 % af de kørte strækninger,” siger Andreas Egense.

Testen ændrer dog ikke på de langsigtede forventninger, som Vejdirektoratet har til den selvkørende teknologi, forklarer Andreas Egense:
”Vi har en forventning om, at selvkørende biler kan øge mobiliteten i samfundet og reducere antallet af trafikulykker. Derfor er vi i Vejdirektoratet meget interesseret i, at vores veje er klar til at understøtte de nye teknologier, så både den enkelte bilist og samfundet som helhed kan høste gevinsterne,” siger han.

Fakta:
• I 2017 testede vi fire forskellige biler under forskellige forhold, herunder i vådt og tørt føre, og om natten og om dagen.

• Testen bestod i, at Vejdirektoratet gennemkørte cirka 250 km motorvej i mørke og regnvejr. Biler til kørslen kommer fra fire forskellige bilmærker og er alle udstyret med systemer, der holder bilen i vognbanen.

• I vådt føre kunne bilerne læse striberne i gennemsnit på cirka 85 % af strækningen. Der var kun én bil, der kunne indlæse striberne på hele strækningen, mens de tre andre lå på mellem 69 % og 92 %. 

• Ved forsøget i 2016 med tre forskellige biler i godt vejr viste resultaterne, at de kunne læse 98 % af vejstriberne.

• Pilotprojektet blev gennemført med tre forskellige bilmærker på disse strækninger:

• København-Køge 
• Køge-Rødby 
• Køge-Korsør
 
 
De udvalgte ruter udgør cirka 20 % af det samlede motorvejsnet, som er cirka 1.229 km langt. Det er vurderingen, at de kørte strækninger er repræsentative for hele motorvejsnettet.

Yderligere oplysninger:
Andreas Egense, Vejdirektoratets ekspert for selvkørende biler, 2575 4570, aneg@vd.dk, Twitter: @andreas_Egense

Kristine Racina, pressekonsulent i Vejdirektoratet, 22 51 36 12, kraa@vd.dk, Twitter: @kristinepaavej

Oprettet
31-10-2017.
Senest opdateret
02-11-2017.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Havnegade 27
1058 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index