Det
er til- og frakørsel 52, som siden foråret har været under ombygning til det
nye anlæg, som især anvendes med succes i USA. I et dynamisk ruderanlæg bytter
trafikken bane henover motorvejen for derved at sikre konfliktfri venstresving
ned mod motorvejen og samtidig skabe bedre plads til bilisterne i alle
retninger.
Bliv klogere på kørselsprincipperne i den nye til- og
frakørsel 52 i videoen her.
Højere kapacitet
Trængsel
og kø gjorde det besværligt at komme til og fra Fynske Motorvej via
rampekrydset i det gamle tilslutningsanlæg 52 i Odense SV, som var et
sædvanligt ruderanlæg med to signalregulerede kryds - ét på hver side af
motorvejsbroen. Det fik Vejdirektoratet til at tænke nyt og hente inspiration
fra udlandet.
Projektleder
Annette Jørgensen er tilfreds med, at projektet nu er gennemført, og regner
med, at trafikanterne får stor gavn af den nye trafikløsning.
”Kapaciteten i et dynamisk ruderanlæg er væsentligt højere end i et
traditionelt ruderanlæg. I forhold til et traditionelt udformet anlæg vil denne
løsning give kortere samlet rejsetid og lavere forsinkelser for alle retninger.
Det nye rampekrydsanlæg vil ligeledes kunne håndtere en eventuel fremtidig
udvidelse af motorvejen syd om Odense. Jeg vil gerne takke trafikanterne for
tålmodigheden i ombygningsfasen, som medførte en del trafikale omlægninger med
en vis gene for trafikanterne. Jeg håber, at alle bliver glade for det nye
anlæg,” siger Annette Jørgensen.
Ministerbesøg markerer ibrugtagning
Også
fra politisk hold er der opmærksomhed om Vejdirektoratets nu gennemførte
projekt. Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen slår således
vejen forbi mandag den 18. september for at høre nærmere omkring anlægget og
for at prøve at køre gennem det nye anlæg selv.
Transport-
bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen glæder sig til at se anlægget på
nærmeste hold.
”Som
transportminister er jeg interesseret i, at vi løbende følger trafikken rundt
omkring i Danmark og forsøger at forbedre trafikafviklingen, hvor det er
muligt. Mange steder i landet er der trængsel ved til- og frakørslerne ved
motorvejene, og det er nødvendigt at tænke nyt og kreativt for at finde de
rette løsninger. Vejdirektoratet har ladet sig inspirere til den her ombygning
af til- og frakørsel 52, som nu står færdig. Jeg hilser denne form for
innovation velkommen og glæder mig til at prøve at køre i anlægget selv,” siger
Ole Birk Olesen.
Yderligere oplysninger:
Annette Jørgensen,
projektleder: 7244 2782, ajor@vd.dk
Kim Lundahl Michelsen,
kommunikationskonsulent, 7244 2318, kimi@vd.dk