Søg
Pressemeddelelse

Asfaltarbejde lukker nordsiden af Den nye Lillebæltsbro

Mandag den 15. april senest klokken 06.00 om morgenen lukker Vejdirektoratet nordsiden af Den nye Lillebæltsbro frem til og med juli i år.
11. april 2013
​Asfalten på hele broens nordside skal udskiftes, og i perioden skal al trafikken på broen køre i fire smalle spor i broens sydside.

”Vi lukker den ene side af broen nu, fordi asfalten ikke kan holde længere. Den nye asfalt vil give trafikanterne en trafiksikker motorvej,” siger projektleder i Vejdirektoratet Jens Kristian Tuxen.

Trafiksikkert vejarbejde
Når trafikken kører i broens sydside fra mandag den 15. april, vil det være et meget trafiksikkert vejarbejde. Det har nemlig mange fordele at adskille trafikken helt fra asfaltarbejdet. Entreprenøren får ro til arbejdet og kan arbejde i sikkerhed bag midterautoværnet. Samtidig øges trafiksikkerheden for trafikanterne også:

”Vejarbejderne skal koncentrere sig om at lægge asfalt, og trafikanterne skal koncentrere sig om at køre bil.  Det giver et meget sikkert vejarbejde for alle parter,” siger Jens Kristian Tuxen og påpeger, at perioden med arbejder også forkortes på denne måde, da entreprenøren kan arbejde uforstyrret og dermed hurtigere.

Nødlommer og beredskabsvej giver trafikanterne sikkerhed
Da al trafikken bliver afviklet i broens sydside på fire smalle spor, har det været nødvendigt at inddrage nødsporet til trafik. Men trafikanterne skal ikke være nervøse for, at beredskabet ikke kan hjælpe dem, skulle uheldet være ude, fortæller Jens Kristian Tuxen:

”Trafiksikkerheden er helt i orden også på dette punkt. Vi har sikret os, at beredskabet nemt og hurtigt kan komme frem,” siger han.

Vejdirektoratet har nemlig oprettet en beredskabsvej på selve byggepladsen lige på den anden side af midterautoværnet. På den måde kan redningskøretøjer uhindret komme frem på hele broen og gøre holdt lige ud for et eventuelt uheld. Desuden er der etableret to nødlommer i broens midte, hvor uheldsramte biler kan bugseres hen. Dermed kan der hurtigst muligt komme gang i trafikken igen, hvis der sker uheld.

Overledning lige før og efter broen
Da trafikken skal køre i broens sydside, er det den vestgående trafik, der skal omlægges. Der sker på Fyn lige før broen. Trafikken bliver ledt tilbage igen i det nordlige spor lige efter broen. Der vil være en hastighedsbegrænsning på 80 km/t i hele arbejdsperioden.

Vejdirektoratet forventer, at der frem mod sommerferien vil ske et øget pres på trafikken i anlægsarbejdet på Fyn i vestgående retning. Det gælder især i spidsbelastningstidspunkterne om morgenen og eftermiddag/aften, når folk skal til og fra arbejde. Men når sommerferien starter, vil det aftage igen, da trafikken i det meste af juni og juli er mere jævnt fordelt på dagen.

Arbejdet på broen er lagt samtidig med anlægsarbejdet på Fyn for at gøre perioden med begrænsninger for trafikken i området så kort som mulig.

Vejdirektoratet forventer, at asfalten på broens sydside skal skiftes ud på samme tidspunkt næste år.

Yderligere oplysninger:

Projektleder Jens Kristian Tuxen, 7244 3456, jkt@vd.dk
Kommunikationsmedarbejder Bjørn Kock Sørensen, 7244 2316, bjks@vd.dk
Oprettet
12-04-2013.
Senest opdateret
12-04-2013.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index