Søg

Ny vejtype skal skabe mere tryghed for fodgængere og cyklister

De såkaldte 2 minus 1 veje har de senere år vundet frem herhjemme og skaber mere tryghed i trafikken. Men flere kommuner oplever, at trafikanterne kan være i tvivl om, hvordan de skal bruge vejen. Se den nye film om, hvordan du kører på vejen.
03. november 2015

2minus1_960.jpg

​På en 2 minus 1 vej er der kun ét spor for bilisterne, selvom der er trafik i begge retninger. Vejtypen anlægges derfor kun på veje med begrænset trafik.

Se filmen.

”Det, der gør vejen mere tryg at færdes på, er, at kantbanerne er ekstra brede, så der er bedre plads til cyklister og fodgængere. Kantbanerne kan også bruges som vigeareal, når to biler møder hinanden, men bilisten vil skulle sænke hastigheden, hvis der er bløde trafikanter på kantbanen,” forklarer Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.

”De senere år er færre bilister kommet til skade i trafikken end tidligere, men ulykkesstatistikken viser, at det ikke går nær så godt med at sænke antallet af tilskadekomne cyklister og fodgængere. Derfor skal vi fortsat styrke sikkerheden på vejene for de bløde trafikanter”, siger Marianne Foldberg Steffensen.

De kommuner, der allerede har valgt at anlægge 2 minus 1 veje, er generelt tilfredse med, hvordan vejtypen fungerer, og flere steder har man oplevet, at hastigheden er faldet til gavn for trafiksikkerheden.

Det viser en undersøgelse, som COWI har lavet for Vejdirektoratet. Flere kommuner har dog angivet, at der især i starten kan være tvivl hos trafikanterne om, hvordan de skal køre på vejen.

2-minus-1-veje---grafik-2-scenarier.jpgPå 2 minus 1 veje er det særlig vigtigt, at trafikanterne passer på hinanden og sænker farten, når de skal passere andre. Som bilist skal man tage hensyn til bløde trafikanter og se sig godt for, inden man trækker ud over kantbanen.

Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, er også tilfreds med, at der kommer flere sikre veje til de bløde trafikanter.

”2 minus 1 veje er, især ude på landet og i ikke tætbebyggede områder, langt bedre for cyklister end de almindelige to-sporede veje, vi kender i dag, hvor der ikke er en cykelsti, og hvor bilisternes fart har det med at blive lidt for høj.  Det har stor betydning for bosætning og byliv i landsbyer, at der er ordentlige forhold for cyklister kombineret med lavere hastigheder, så flere børn for eksempel får en tryggere og sikrere vej til skole, og rammerne for vækst gennem bosætning øges,” siger Klaus Bondam.

Vejdirektoratet udgiver undersøgelsen af 2 minus 1 veje i en ny rapport, hvor kommunerne kan søge inspiration til, hvordan de bedst udnytter vejtypen.

Rapporten, ”2 minus 1 veje”, indeholder erfaringer fra 87 strækninger fordelt i 32 kommuner over hele landet, og den samler også op på de krav og anbefalinger, der gælder ved denne type vejudformning. 

Læs rapporten, som vil blive udsendt til alle landets kommuner.

 

 Se filmen

 
Oprettet
03-11-2015.
Senest opdateret
04-11-2015.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index